11.12.2005 08:36 GMT-5 (-13.1632614136,-72.5456771851)

Weather UndergroundMachu Picchu*

Machu Picchulle ei saa lähteä inkapolun viimeisestä yöpymispaikasta ennen puoli kuutta, joten tarkastuspisteelle pitää mennä jonottamaan viiden aikoihin. Se tarkoittaa herätystä neljältä.

Aamu oli sumuinen, joten emme nähneet Machu Picchua Aurinkoportilta emmekä toiselta reitin näköalapaikalta. Paikan päälle saavuttuammekin näimme vain nopean vilauksen raunioista ennen kuin alhaalta nousevat pilvet peittivät näkymän.

Kävimme hakemassa passeihin leimat toimistosta, minkä jälkeen ilma oli taas kirkas ja aurinkoinen. Tutustuimme paikkaan Marion opastuksella muutaman tunnin.

Koska inkapolku ei ollut tunutunut tarpeeksi haastavalta, päätimme kiivetä Machu Picchun vieressä sijaitsevan Huayna Picchun huipulle. Nousun piti kestää kolme varttia, mutta ilman taukoja tasaista vauhtia kävellen huipulle pääsi reilussa 20 minuutissa. Polku oli kyllä paikoin todella jyrkkä ja kapea - pari ahdasta luolaakin löytyi. Maisemat huipulta olivat todella hienot, etenkin kun missään ei ollut kaiteita, rakennettuja terasseja tai muuta turhaa.

Kiipesimme vielä sateessa takaisin aamuisen tuloreittimme näköalapaikalle ottamaan poseerauskuvia. Lähdimme bussilla Machu Picchun kylään neljän aikaan iltapäivällä.

Kylästä ostimme t-paidat ja etsimme hotellimme. Saimme kivan huoneen ja pääsimme oikeasti lämpimään suihkuun. Illallisen jälkeen kävimme vielä rentoutumassa paikallisissa kuumissa lähteissä sekä drinkeillä. Uni tuli yhdeksän aikaan nopeasti.