02.12.2004 22:55 GMT+2 (60.2179,24.7737)

Weather UndergroundBlogisofta toimii*

Matkaa edeltävä ilta. Blogaussofta näyttäisi toimivan. Sille pystyy lähettämään viestejä sähköpostilla. Myös liitetiedostoja. RSS-version otsikot tulevat näkyviin Firefoxin Live Bookmark -valikossa. Niiden päivittymisestä ei vielä ole mitään tietoa...

02.12.2004 23:46 GMT+2 (60.2179,24.7737)

Weather UndergroundReppu on pakattu*

Ei turhaa tavaraa. Kolmet alusvaatteet, varahousut, farkkutakki ja sandaalit. Peseytymisvälineet, uimahousut ja after-sun. Veli tuo aurinkorasvan. Parranajovälineistä pitää vielä jutella huomenna. Passi ja matkaliput.

Digikameran vara-akku on latauksessa. Laturia ei viitsisi ottaa mukaan. Kortilla on tilaa 256 megaa. Kännykän laturikin saa jäädä kotiin. Ei kai tuolla tule kuitenkaan puhelinta päällä pidettyä.

Aamulla pitää herätä neljältä heittämään äitiä lentokentälle. Huomenna voi siis vähän väsyttää, mutta toivottavasti koneessa saa paremmin nukuttua. Mikke varasi eilen hotellin ensimmäiselle päivälle. Ollaan perillä lauantaina 15.15 paikallista aikaa.

03.12.2004 15:41 GMT+2 (60.2179,24.7737)

Weather UndergroundMikaelin rojut*

Tuossapa myös Mikaelin rojut levitettyinä matolle. Lisäksi Mondon matkaopas pohtii, lähtisikö mukaan.

03.12.2004 16:53 GMT+2 (60.2179,24.7737)

Weather UndergroundTäältä tullaan, maailma!*

NYT on matkafiilis, vaikka taustalla näkyykin vielä talvinen kotimaa.

Mikael lähti kotoa klo 12:40.

03.12.2004 17:21 GMT+2 (60.2179,24.7737)

Weather UndergroundBlogisoftan virittelyä*

Miken kännykästä voi lähettää sähköpostia. Siitä johtuen blogisoftaan tuli uusia viime hetken vaatimuksia. Kohta pitäisi jo lähteä kentälle... Kone lähtee 19:20.

03.12.2004 17:22 GMT+2 (60.2179,24.7737)

Weather UndergroundSäätöä*

Vielä viime hetken viritykset blogisoftaan...

03.12.2004 21:27 GMT+1 (55.629,12.649)

Weather UndergroundTapaamisia*

Maailma on pieni. Helsinki-Vantaalla törmättiin Janneen (+ avec), joka on Samun tuttuja töistä. Lennettiin samalla lennolla Kööpenhaminaan.

03.12.2004 21:43 GMT+1 (55.629,12.649)

Weather UndergroundLento myöhässä, tietty*

Bankokin kone on myöhässä. Eikä oo edes paikkoja varattuna. Eikä edellisellä lennolla saanu sämpylää, vaikka piti saada. Siispä paariin.

Iso on muuten täällä 0,75 l.

04.12.2004 18:26 GMT+7 (13.73,100.5)

Weather UndergroundNupit kaakkoon*

Odottelu Köpiksessä sujui ihan hyvin. Tutustuttiin Janiin ja Riikkaan, jotka olivat menossa häämatkalle Ko Samuille. Lentokoneessa syötiin, nukuttiin ja katsottiin I, Robot (huono).

04.12.2004 23:37 GMT+7 (13.73,100.5)

Weather UndergroundEka ilta perillä: Bangkok*

Miken järjestämät paikalliset oppaamme Nush ja Pha veivät meidät syömään - McDonaldsiin! Kun eivät tienneet, pidämmekö thai-ruoasta. No, onpahan pehmeä lasku vieraaseen kulttuuriin, mutta emme nyt oppineet syömään thaimaalaista oikeaoppisesti.

Kieltä osaamme jo tervehdyksen ja kiitoksen verran, silloin kun nuo ilmaisut muistamme...

Tytöt lähtivät aikaisin kotiin, mutta me haimme tuntumaa kaupunkiin kävelemällä ympäriinsä jonkin aikaa. Taksikuskit kyllä jaksoivat ehdotella meille kyytejä, ja muutenkin Bangkokin hyvä palvelu tuntuu toistaiseksi siltä, että kaikki ovat valmiita auttamaan turisteja käyttämään rahansa. Ihmiset ovat kyllä ystävällisiä ja iloisia.

05.12.2004 15:09 GMT+7 (13.73,100.5)

Weather UndergroundTulist tuul*

Kierrellään nyt Bangkokia vähän ohjatustikin - kanavaristeilyllä. Pieni turistivedätyksen maku, yllätys yllätys, mutta tuleepa koettua sekin.

05.12.2004 15:28 GMT+7 (13.73,100.5)

Weather UndergroundOstoksilla*

Turistikierrokseen kuului kanavaristeilyn lisäksi ohjattua kiertelyä erilaisissa kaupoissa. Emme taipuneet rihkaman osteluun, mutta rätäliltä tuli tilattua vähän vaatteita.

Kierroksen jälkeen totesimme, että tämä riittää tällä kertaa Bangkokista. Vaikka tänään on kuninkaan syntymäpäivä ja isänpäivä, joka kuuluu Thaimaassa vuoden suurimpiin juhliin, mitään ihmeempiä juhlallisuuksia ei ole tiedossa. Thait sytyttävät kynttilän ja rukoilevat siunauksia kuninkaalle.

Ostimme rautatieasemalta liput yöjunaan Surat Thaniin, etelään. Junan lähtöön on vielä aikaa, joten poikkesimme ostoskeskuksen nettikahvilaan lukemaan postit. Blogaaminen on hiukan hankalaa, kun näppäimistöstä ei löydy ääkkösiä ja ne pitää copypastettaa...

05.12.2004 21:36 GMT+7 (9.11,99.3)

Weather UndergroundJunassa on hauska matkustaa*

Jutellaan junassa Olegin kanssa. Oleg on Venäjältä ja matkustaa vaimonsa kanssa, mutta vaimo meni nukkumaan ja Oleg tarjoaa Agwa-juomaa. Kielimuuri ylitetään alkoholin avulla.

06.12.2004 08:54 GMT+7 (9.11,99.3)

Weather UndergroundMerellä*

Aahhh...

Nyt olemme jo merellä, matkalla Ko Samuin saarelle. Luvassa ainakin laiskottelua ja biletystä sekä eksoottisia maisemia.

06.12.2004 12:40 GMT+7 (9.47,100.05)

Weather UndergroundThe Beach*

Tää on nyt tätä!

06.12.2004 20:09 GMT+7 (9.47,100.05)

Weather UndergroundKo Samui - Chaweng Garden*

Otimme edullisen bungalow'n Chaweng Gardenista. Chaweng on Ko Samuin suurin ja suosituin ranta ja Ko Samui taas Thaimaan suurimpia ja suosituimpia saaria. Olemme siis pakettimatkaturistien keskellä - ja sen kyllä huomaa. Rannalla ei saa olla minuuttiakaan rauhassa ilman, että joku yrittäisi kaupitella jotain. Ruskettumaton iho vetää myyjiä puoleensa.

Hiekka varpaiden alla, tuore mango sekä juuri oikean lämpöinen ilma ja vesi kuitenkin pitävät huolen siitä, että mistään ei viitsi ottaa stressiä ja muu maailma unohtuu pikku hiljaa mielestä. Kävimme seikkailemassa rannan pohjoispäässä, jossa on rauhallisempaa. Söimme paikallisessa ravintola-baari-huoltoasemayhdistelmässä ja kävimme matkatoimistossa.

07.12.2004 10:40 GMT+7 (9.47,100.05)

Weather UndergroundSex on the Beach?*

Löhöilemme vesirajassa nauttien oluesta ja drinksuista. Aallot lyövät hiljakseen rantaan, leuto tuuli hyväilee ihoa. Kynttilöiden valo ja tähdet tummalla taivaalla tekevät tunnelmasta uskomattoman.

Siirrymme Reggae Pubiin, jossa musiikki pauhaa kovalla ja ihmiset tanssivat lähekkäin. Turistityttöjä ei näy missään, ainoastaan paikallisia, jotka innokkaasti nyppivät paidasta. Yksikään tytöistä ei varmasti ole paikalla pitämässä hauskaa. Emme viihdy paria biisiä kauempaa.

07.12.2004 20:11 GMT+7 (9.47,100.05)

Weather UndergroundI can see dead people*

Aamupäivällä kävimme thai-hieronnassa. Ei kun sitä perinteistä, tietty! Tunti kunnon ammattimaista hierontaa ulkosalla, noin neljällä eurolla. Teki oikein hyvää. Kaikkia tuntuu ihastuttavan ja naurattavan, että olemme kaksosia (fahr fehr). Onkohan näillä Thaimaassa joku siihen liittyvä juttu?

Myöhemmin päivällä kävimme tutustumassa Lamain rantaan. Se on Chawengia hiljaisempi kaupustelijoissa mitattuna sekä siten, että alle nelikymppisiä turisteja ei juuri näkynyt. Keski-ikäisten pariskuntien paikka siis. Söimme erinomaiset ateriat ja palasimme kotirannalle.

08.12.2004 11:40 GMT+7 (9.47,100.05)

Weather UndergroundBack-to-basics life*

Bungalowimme on yksinkertaisinta mahdollista mallia: ei ilmastointia, ei lämmitettyä vettä. Muutenkin eletään aika rennosti. Eilen illalla Mikael koski shampoohon ensimmäistä kertaa reissun aikana.

08.12.2004 15:37 GMT+7 (9.575,100.065)

Weather UndergroundJotain ihan muuta*

Eilen oli bile-ilta. Baaria, turisteja, viinaa ja yöuintia. "Sitä tavallista." Mutta tuntuu siltä, että tätä voi tehdä muuallakin.

08.12.2004 15:44 GMT+7 (9.575,100.065)

Weather UndergroundSaaren pohjoisosassa vaihtelevaa*

Aamiaisen jälkeen lähdimme turistirysästä kohti rauhallisempia rantoja. Kolme taksimatkaa, kaksi hotellin vastaanottoa, kävely ja käynti matkatoimistossa, jossa ei juurikaan osattu englantia olivat jo aiheuttamassa turhautumista, kun viimein pääsimme perille sinne, mihin aamulla alun perin lähdimme.

Tong Son Bay Resort on aika hyvin kätketty paikka saaren koilliskärjessä. Henkilökunta on todella ystävällistä ja bungalow todella kohtuuhintainen. Mökkejä ympäröi aito luonto ja rehevä kasvillisuus. Ranta on pieni, mutta siellä ei ole ketään muuta. Ravintolassa on muutama ulkomaalainen, mutta hekin näyttävät siltä, että ovat jättäneet Volvo Ocean Racen kesken - eivät siis charterturisteilta.

09.12.2004 16:45 GMT+7 (9.575,100.065)

Weather UndergroundHöykytystä kansallismaisemassa*

Aamulla heräsimme aikaisin katsomaan auringonnousua, mutta taivas oli sen verran pilvessä, että mitään suurta väriloistoa ei näkynyt. Söimme aamiaisen ja varmistimme matkatoimistosta, että meidät tullaan noutamaan eilen varaamallemme retkelle 7.30. Kyyti tulikin jo vähän kahdeksan jälkeen.

Retki suuntautui Ang Thongin merikansallispuistoon. Kävimme katsomassa saaria, snorklaamassa ja melomassa. Retken järjestäjien nimi Action Island Tours tuntui aluksi liioittelevalta, mutta melonta parimetrisessä aallokossa käy kyllä ihan toiminnasta. Myös moottorivenematka kuljettiin aika kovassa merenkäynnissä. Muuan kiinalainen heitti aamiaisensa yli laidan, ja kaikki kastuivat likomäriksi.

Matkustus speedboatilla on kuin Särkänniemen Tornado ja Tukkijoki yhdistettynä, heilutusta ja kastelua. Eikä kokemus lopu liian äkkiä, kun matka kestää toista tuntia. Taidamme valita kulkuvälineeksi Pha Nganille lautan...

10.12.2004 12:32 GMT+7 (9.705,100.0)

Weather UndergroundKo Pha Ngan*

Lähdimme Ko Samuilta toistakymmentä kilometriä pohjoiseen, Ko Pha Nganille. Jo satamassa venettä odottaessa huomasi, että tällä saarella on hiukan erilainen meininki kuin Samuilla. Lähes kaikki matkustavat reppu selässä, hippivaatteissa, -tukassa ja -parrassa.

Vene toi meidät Haad Rinille, täyden kuun bileistään kuuluisalle rannalle. Harmi, että matkamme ajaksi ei satu täysikuuta, eikä oikein puolikkaitakaan. (Täällä järjestetään myös Half Moon partyja.) Black Moon party saattaisi löytyä jostakin viikonloppuna...

Israelilaisessa baarissa soi hepreankielinen pop ja Internet on ilmainen. Täälläkään ei valitettavasti ole muistikortinlukijaa, jonka avulla kameran kuvat voisi purkaa.

Lähdemme suunnistamaan kohti saaren toista puolta, josta pitäisi löytyä kauniita rantoja.

10.12.2004 14:47 GMT+7 (9.705,100.0)

Weather UndergroundThong Nai Pan Yai*

Matka Haad Riniltä Thong Nai Panille oli jännä. Matka olisi yhdellä taksilla maksanut 800 paikallista ränkylää, mutta kun otimme yhden taksin kohti saaren pääkaupunkia ja vaihdoimme lennossa toiseen ("reittitaksiin", jolla on kiinteä määränpää ja hinta), maksoimme vain 360. Taksi täällä tarkoittaa pakettiauton lavalla istumista. Ja tie tarkoittaa, että keskellä viidakkoa on jotain hiekan väristä. Mäet ovat jyrkkiä ja tien kuopat suuria.

Bangkokissa ja Samuilla on selkeästi vasemmanpuoleinen liikenne (paitsi jos ajat moottoripyörällä tai et halua ajaa vasemmalla). Täälläkin ohitustilanteissa valitaan usein vasen puoli, mutta muuten yritetään väistellä kuoppia millä puolella tietä tahansa - tai tien ulkopuolelta. Onnettomuuksia sattuu kuulemma usein.

Nyt olemme saaren kauneimmaksi mainostetulla rannalla, jota jopa Thaimaan kuninkaalliset pitävät suosikkikohteenaan.

11.12.2004 09:24 GMT+7 (9.705,100.0)

Weather UndergroundHarmaata*

Taivas on pilvessä. Paidalle tulee harvakseltaan pisaroita - joko taivaalta tai kovan tuulen aallonharjoista nostattamina.

Tällä säällä upeimmatkaan hiekkarannat eivät säväytä. Biitsikausi on ilmeisesti ohi.

11.12.2004 19:42 GMT+7 (9.705,100.0)

Weather UndergroundJalat hajalla*

Biitsifutis on hauska laji, muttei ehkä ihan fiksuin valinta juuri ennen kohta alkavaa Black Moon Partya ja kenties monen tunnin joraamista...

Jäimme siis Pha Nganille vielä yhdeksi yöksi tutustuaksemme tuohon kaikkien bileiden enoon.

Matkustimme takaisin töyssyistä tietä Thongsalaan, jossa kävimme matkatoimistossa tiedustelemassa ulkomaanlennoista ja buukkasimme bungalow'n läheltä Ao Ban Tain bilerantaa.

Surffasimme hitaalla modeemiyhteydellä netissä, Samu kuivatteli aamulla pesulasta saamiaan vaatteita, söimme ja pelasimme shakkia. Ja sitten potkupalloilimme rannalla paljain jaloin hiekkaisella pallolla parin skotin ja parin thain kanssa.

12.12.2004 03:39 GMT+7 (9.705,100.0)

Weather UndergroundBlack Moon Party*

Uuden kuun bileet olivat ihan käymisen arvoinen kokemus.

Ennen bileitä aloittelimme rannalla juomalla olutta ja pelaamalla jengaa (kaatuvaa tornia). Seurueeseen kuului paljon matkusteleva suomalaispari, kaksi ruotsalaista tyttöä ja nuori (17 v.) skotti, joka on maailmanympärimatkalla tuhlaamassa perintöään.

Itse bileissä oli paljon ruotsalaisia ja brittejä, mutta myös muita. Nämä juhlat eivät ole läheskään samaa kokoluokkaa kuin täyden kuun aikaan vietettävät. Rantaa oli silti käytössä kohtuullisesti ja musiikki oli ok. Tarjolla oli juomaa (esim. ämpäreissä), ruokaa, ihomaalauksia yms. Juhlaväki oli kohtuullisen humalassa. Taivas oli tumma ja kirkas, meri tyyni ja soihtujonglöörien kuviot näyttäviä. Palattiin kuitenkin bungalowille ennen neljää, vaikka bileet olisivat jatkuneet pitkälle aamuun.

12.12.2004 12:21 GMT+7 (9.705,100.0)

Weather UndergroundJa matka jatkuu*

Nyt on taskussa liput Singaporeen, kone lähtee reilun neljän tunnin kuluttua.

Eilen katselimme hotelleja netin kautta ja löysimme pari neljänkymmenen taalan hintaluokan puljua. Tänä aamuna kun oli tarkoitus bookata huone, oli jäljellä enää yksi, noin sadan taalan huoneita tarjoava hotelli. Ei otettu.

Nyt sitten vähän jännittää, mutta eiköhän sielläkin pärjää katellaan-asenteella...

12.12.2004 15:20 GMT+7 (9.705,100.0)

Weather UndergroundKohti etelää*

Takaisin Samuille kulkeva lautta ei rantautunutkaan saaren pohjoisosaan lähelle lentokenttää, kuten piti, vaan Nathongiin, josta taksimatka kentälle tuli tietenkin kalliimmaksi ja kesti kauemmin. Eikä tarvinnut odottaa mitään korvausta laivayhtiöltä (laivassa eivät edes kunnolla kertoneet, että nyt mennäänkin Nathongiin). Ja taksikuskeilla oli diili, että pakettiautoonkaan ei oteta kuin 2 matkustajaa, jotta kaikille riittää ajoa.

Ohessa vielä kuva Ko Samuin lentokentästä, jota yleisesti pidetään maailman kauneimpana.

13.12.2004 12:31 GMT+7 (1.2377,103.8329)

Weather UndergroundSingapore*

Lentokoneessa tajusimme, että emme oikeastaan tiedä Singaporesta yhtään mitään. Emme valtiomuotoa, virallisia kieliä, pääelinkeinoja, valuuttaa tai vaihtokurssia, pääkansallisuuksia tai -uskontoja, emme edes must see -nähtävyyksiä.

Perillä lentokentällä kului aikaa melkein kaksi tuntia, kun piti täyttää maahansaapumiskortit, jonottaa passintarkastuksessa, käydä matkatoimistossa hakemassa kartta ja buukkaamassa hotelli, opetella paikallisjunan käyttöä jne.

Tapasimme Miken Match.com-kontakti Vanessan, joka kertoi meille tärkeimmät asiat kaupungista. Kävimme muutamilla oluilla, söimme ja kiertelimme kaupunkia. Vanessa teki meille listan asioista, joita Singaporessa kannattaa tehdä.

Taksimatkalla hotelliin taksikuskikin kartutti paikallistuntemustamme. Hotelli, johon saavuimme ja josta huoneemme oli varattu, opasti meidät kadun vastakkaiselle puolelle toiseen saman ketjun hotelliin. Sieltä meitä oltiin opastamassa takaisin, mutta saimme lopulta huoneen ja pääsimme nukkumaan. Huone irtosi aika edullisesti; hotelli sijaitsee punaisten lyhtyjen alueella.

13.12.2004 22:04 GMT+7 (1.2377,103.8329)

Weather UndergroundHotel hopping*

Tänään olimme kultturelleja. Kävimme museossa tutustumassa paikalliseen historiaan sekä teatteri- ja musiikkikeskuksen kattoterassilla.

Illalla kävimme Swisshotelin 71. kerroksessa katsomassa maailmaa toisesta kulmasta sekä Rafflesilla, jossa saa heittää maapähkinänkuoret lattialle, juomassa legendaariset Singapore Slingit.

Jossakin vaiheessa tuli mieleen, että tsekkasimme itsemme aamulla ulos hotellista, eikä meillä ollut yösijaa. Vietimme puolitoista tuntia kiertelemässä halpoja paikkoja ja päädyimme lopulta hotelliin, joka on yli kaksi kertaa kalliimpi kuin viime öinen. Toisaalta sijainti on parempi ja huomenna aamiainen kuuluu hintaan.

14.12.2004 15:21 GMT+7 (1.2377,103.8329)

Weather UndergroundKulttuurien sulatusuuni*

Singapore on muuten hassu paikka Thaimaan saarten jälkeen. Esimerkiksi liikennevalot ja junan ovet päästelevät hassuja Star Trek -ääniä. Ja täällä on oikeasti tosi monen kulttuurin edustajia. Aamupäivällä kävimme chinatownissa, istuimme tuhannen ja yhden yön terassilla ja söimme lounasta indonesialaisessa ravintolassa. Maan virallinen kieli tuntuu olevan pool ingrish, mutta valtaosa ihmisistä puhuu myös erinomaista englantia.

Sää vaihtelee tiheään. Välillä aurinko paistaa jonkin aikaa, jolloin on todella kuuma; välillä näyttää siltä, että kohta rupeaa satamaan. Täältäkin löytyy kivoja hiekkarantoja, esimerkiksi Sentosan saarelta, jonne tulimme löhöilemään iltapäiväksi.

Kuvassa Singaporen ikoni ja tunnus, Merileijona.

15.12.2004 09:36 GMT+7 (1.2377,103.8329)

Weather UndergroundSafari*

Illalla kävimme Singaporen eläintarhan Night Safarilla. Paikka oli hieno mm. siksi, että eläimet tuntuivat olevan oikeassa ympäristössään viidakossa, niillä oli paljon tilaa ja monissa paikoissa katsojien ja otusten välillä oli kaltereiden tai pleksien sijaan vallihauta tai vain matala verkkoaita.

15.12.2004 10:12 GMT+7 (1.2377,103.8329)

Weather UndergroundAltaalla*

Aamulla lepuuttelimme jalkojamme hotellin kattotasanteen uima-altaalla. Hotellissa on tosin ainakin 10 kerrosta ja allas on vain 1. kerroksen katolla, mutta aurinko paistoi ja vesi oli kirkasta. Spa-osastolta löytyi myös sauna, mutta se oli rikki.

16.12.2004 02:41 GMT+7 (1.2377,103.8329)

Weather UndergroundSingapore is a FINE city*

Hotellista lähdettyämme menimme lounaalle Little Indiaan. Kävimme myös isossa tavaratalossa pelaamassa kolikkopelejä ja kokeilemassa hierovia tv-tuoleja (toimivat oikeasti yllättävän hyvin). Samu osti videokameran.

Singapore oli tosi siisti (monin tavoin) paikka, mutta tuntuu siltä, että muutamassa päivässä ehtii näkemään ja tekemään ainakin tärkeimmät jutut.

Illalla joimme vielä pussikaljaa (Singaporessa tietysti kiellettyä) oppaamme Vanessan kanssa, lensimme takaisin Bangkokiin halpisyhtiö Air Asian koneessa ja varasimme lentokentältä hotellin.

16.12.2004 20:36 GMT+7 (13.722,100.529)

Weather UndergroundLiikenteestä*

Aamulla hotellista lähtiessämme näimme moottoripyöräkolarin, jossa kaksi mopoa romuttui pahoin, mutta ihmiset taisivat selvitä hengissä.

Ruuhka-aikaan 5-kaistaisen (jos täällä siis olisi kaistoja) tien ylittäminen jalan jännittää vähän jopa Samua.

Illalla hotellille palatessamme taksikuski ajoi reilua sataa Mannerheimintien kokoisia ruuhkaisia katuja pitkin. Matkaa taitettiin lähes yhtä paljon vastaantulijoiden puolella kuin omalla. Ja kuski ohjasi vain toisella kädellä, kun toisella piti näpytellä tekstiviestejä kännykkään.

16.12.2004 20:37 GMT+7 (13.722,100.529)

Weather UndergroundSmaragdibuddhan arvoitus*

Tänään kävimme katsomassa temppeleitä; Buddhan kuvia tuli nähtyä muutaman vuoden tarpeisiin.Otimme myös osaa thaimaalaiseen kaupunkiteatteriin, joka alkaa siten, että joku tarjoaa lähes ilmaista tuktukia nähtävyyksien kiertelyyn. Matkustaja pääsee retkellä tapaamaan mukavia ihmisiä, kuulemaan kauniita tarinoita ja todennäköisesti räätäliin. On vain osattava itse päättää ja kertoa, koska on saanut tarpeekseen.

Näytelmän jälkeen emme enää ehtineet näkemään smaragdien buddhaa, joten suuntasimme torille. Saavuimme sinne juuri sulkemisaikaan ja tapasimme paikalliset tuttavamme, jotka veivät meidät syömään ja Khao San Roadille shoppailemaan. Ostimme mm. Same Same -paidat.

17.12.2004 20:37 GMT+7 (13.722,100.529)

Weather UndergroundLisää kulttuuria Bangkokissa*

Ei niitä Buddhia tullut sittenkään nähtyä eilen tarpeeksi. Tänään pääsimme näkemään maan pyhimmän smaragdibuddhan, joka näytti - kaikella kunnioituksella - Yodalta luonnollisessa koossa. Sen ympärillä kuninkaallisen palatsin muissa temppeleissä ja rakennuksissa oli loistavia seinämaalauksia, joiden yksityiskohtien tarkastelussa kului hyvä tovi.

Samalla lipulla pääsi myös näkemään thaimaalaista tanssia ja suuren tiikkipuisen palatsin. Tanssista kävi ilmi, miksi paikalliset tytöt eivät pidä paikallisista pojista. Palatsissa tavattiin Rope.

Kävimme Ropen (Samun opiskelukavereita) kanssa katsomassa myös isoa eurooppalaistyylistä palatsia, jonka käyttötarkoituksesta emme päässeet perille. Joka paikassa piti kuitenkin ottaa kengät pois jalasta ja jättää tavarat narikkaan.

Kulttuurin jälkeen kävimme taas shoppailemassa ja sen jälkeen söimme kolmisin maittavan viiden ruokalajin aterian kadunvarsikojusta. Tilaamisen kanssa oli aluksi ongelmia, kun kioskin täti ei ymmärtänyt edes riisiä englanniksi. Onneksi maailmassa on myös nuoria ihmisiä. Oluet piti käydä hakemassa viereisestä marketista, mutta spriteä löytyi viereisestä kojusta.

18.12.2004 20:34 GMT+7 (13.722,100.529)

Weather UndergroundKuin viimeistä päivää*

Illalla kävimme vielä Khao San Roadilla katselemassa turisteja ja tutustuimme jonkin verran paikallisiinkin.

Viimeisenä päivänä Bangkokissa nukuimme pitkään, luovutimme huoneemme ja kävimme viikonlopputorilla tuhlaamassa viimeiset rahamme. Jouduimme lopettamaan reppumatkailun ja ostamaan ison matkalaukun

Hotellilla kävimme hieronnassa ja söimme hotellin ravintolassa pienen mutta kalliin iltapalan, niin kuin matkalaukun kanssa matkustavat kai tekevät. Annoimme myös hotellin henkilökunnan tilata meille kiinteähintaisen taksin lentokentälle, vaikka lennosta otettu olisi varmasti tullut halvemmaksi.

19.12.2004 07:10 GMT+1 (48.12,16.561)

Weather UndergroundKotia kohti*

Olimme lentokentällä yli kaksi ja puoli tuntia ennen koneen lähtöä, mutta aika kului niin nopeasti, että huomasimme yht'äkkiä olevamme puoli tuntia myöhässä boardingista. Kiiruhdimme kohti porttia, mutta juttuimme matkalla vielä turvatarkastusruuhkaan. Ehdimme kuitenkin koneeseen.

Lennolla Wieniin ehti katsoa kolme leffaa ja torkkua hiukan. Wienin kentällä odottelimme seuraavaa lentoa Diners Clubin loungessa.

20.12.2004 10:10 GMT+2 (60.2179,24.7737)

Weather UndergroundOhi on!*

Olemme palanneet Suomeen, lumen keskelle ja oikeanpuoleisen liikenteen pariin.

23.12.2004 23:12 GMT+2 (60.2179,24.7737)