25.11.2006 21:45 GMT+2 (60.2179,24.7737)

Weather UndergroundValmisteluja*

Samuel on lähdössä Keniaan.

Äiti ja pari äidin kaveria ovat jo Afrikassa, Ruandassa. Heidät pitäisi tavata maanantaiaamuna yhdeksän aikaan Nairobin lentokentällä.

Kävin juuri hakemassa malarialääkkeet apteekista ja otin ensimmäisen tabletin. Olen kaivanut esiin rinkan ja kaikenlaista tavaraa, jota matkalla saattaa tarvita - lähinnä vaatteita.

27.11.2006 07:03 GMT+3 (-1.331,36.925)

Weather UndergroundKiire odottamaan*

Sain viime tipassa lähetettyä erään koulutehtävän arvosteltavaksi, ja jouduin juoksemaan ehtiäkseni junaan. Rahanvaihto Rautatieasemalla sujui joutuisasti, ja kun olin tehnyt sähköisen check-inin etukäteen, olin kentällä valmiina hyvissä ajoin ennen koneen lähtöä. Matkatavaroiden pudotus ja turvatarkastus sujuivat ripeästi ja ilman jonoja.

Ravintola Pronto!ssa kesti 10 minuuuttia päästä tilaamaan ja 35 minuuttia siitä kana-mozzarellaburgerin saapumiseen. Hotkin purilaisen pikaisesti ja ehdin vielä final callilla koneeseen.

Koneen laskeutuessa Schipholille seuraavan boarding oli jo alkanut. Passin- ja turvatarkastuksessa sai jonottaa, mutta ehdin koneeseen hyvissä ajoin.

Nairobin kentällä noudettuani rinkkani jäin odottelemaan Ruandasta saapuvia matkatovereitani.

27.11.2006 23:30 GMT+3 (-1.1,36.02)

Weather UndergroundSafarille*

Äiti, Anneli ja Margareta tulivat hiukan myöhässä. Odotellessani juttelin Lawrence-nimisen vartijan kanssa. Hänellä on muutaman kuukauden ikäinen tytär, ja elämä on ihanaa, mutta toimeentulo tiukassa.

Naisten saavuttua tapasimme kentän aulassa Nicolaksen ja Alfredin - safarimme kuskin ja kokin. Heti kentältä lähdettyämme näimme tien varressa kirahveja - hyvä merkki. Opppamme veivät meidät tapaamaan pastori Dicksonia, joka antoi meille matkaseuraksi vielä Josephin. Kävimme vaihtamassa valuuttaa sekä ostamassa juomavettä ja pientä matkaevästä.

Matkalla Masai Maran kansallispuistoon satoi. Tiet olivat mutaisia ja täynnä suuria kuoppia. Pari kertaa jouduimme palaamaan takaisin ja valitsemaan kiertotien, kun käyttämämme tie kävi ajokelvottomaksi. Koska en ollut juurikaan saanut unta koneessa, yritin nukkua pomppivassa pakettiautossamme.

Kansallispuistoon saavuttuamme näimme heti pari suurta elefanttia syömässä tien vieressä kasvavaa pensasta. Ne eivät millään tavalla häiriintyneet viereen pysähtyvästä autosta tai ihastelevista ja valokuvia räpsivistä ihmisistä.

Saavuimme leiripaikallemme vasta pimeän tultua - noin seitsemän aikaan. Kannoimme tavaramme telttoihin, tutustuimme leiriin ja istuimme nuotion ääressä odotellen illallista. Ruoan jälkeen väsymys iski nopeasti ja vetäydyimme yöpuulle.

28.11.2006 15:14 GMT+3 (-1.5,35.2)

Weather UndergroundMasai Mara*

Varsinaisena safaripäivänämme lähdimme heti aamiaisen jälkeen puistoon ajelemaan. Näimme gaselleja, antilooppeja, gnuita, seeproja sekä suuren lauman vesipuhveleita. Ensimmäinen näkemämme kissaeläin oli puun oksalla rennosti lekotteleva pantteri. Puun alla oli useita pakettiautoja, joista yksi jäi kiinni mutakasaan ja joutui jäädä odottamaan hinausapua.

Näimme myös useita kirahveja, joista osa antoi meidän ajaa automme vain parin metrin päähän. Palatessamme kohti leiriämme lounaalle puolen päivän aikaan näimme 6 leijonaa, jotka tulivat lekottelemaan tien varteen sekä yhden - ehkä raskaana olevan - naaraan, joka kulki jonkun matkaa automme vieressä ja ylitti sitten tien edestämme. Olipa aamupäivä!

28.11.2006 17:08 GMT+3 (-1.5,35.2)

Weather UndergroundMasait*

Lounaan jälkeen muuan leirimme vartija johdatti meidät läheiseen Masai-kylään. Kylän miehet esittivät pääasiassa korkealle hyppäämiseen perustuvaa tanssiaan ja haastoivat minutkin hyppimään kanssaan. Naisten tanssi oli edestakaisin huojumista. Lapset olivat vilkkaita ja leikkiväisiä, paitsi pienimmät, äitiensä syleissä lepäilevät, jotka olivat kärpästen peitossa.

Kylän päällikön poika esitteli meille oksista ja hevosenlannasta rakennetun kotinsa. Kylät ovat samalla paikalla yleensä 9 vuotta, minkä jälkeen yhteisö muuttaa uuteen paikkaan. Muuttaa voidaan aiemminkin, mikäli esimerkiksi useat asunnot kärsivät kovien sateiden vuoksi.

Masailla oli usean klaanin yhteinen koulu. Ainakin miehet puhuivat varsin hyvää englantia ja vaikuttivat oikein sivistyneiltä, vaikka ovatkin säilyttäneet perinteiset elintapansa ja kulttuurinsa paimenina ja sotureina. Useilla oli myös kännykkä, vaikka kenttää oli vaikea löytää koko puiston alueelta.

28.11.2006 22:56 GMT+3 (-1.5,35.2)

Weather UndergroundLisää eläimiä*

Masai-kylään tutustuttuamme kävimme vielä ajelemassa puistossa. Näimme lisää samoja eläimiä kuin aiemmin, paljon eri näköisiä ja kokoisia lintuja sekä suurehkon aukean takana virtahevon. Hippo näytti kaukaa vain suurelta, harmaalta, hitaasti liikkuvalta kivenlohkareelta, mutta kiikareilla sen näki varsin hyvin.

Illallisen jälkeen satoi, joten leirinuotiolla istuskelu ei oikein kiehtonut. Elämyksiä täynnä olleen, ulkoilmassa vietetyn päivän jälkeen uni tuli taas nopeasti.

29.11.2006 18:11 GMT+3 (-1.5,35.2)

Weather UndergroundAuto-ongelmia*

Aamulla lähdimme liikkeelle vasta myöhään. Koko yön jatkuneen sateen jälkeen luonto oli kostea ja eläimet laiskan oloisia. Näkemiemme lajien kirjo kasvoi kuitenkin vielä gepardilla, jolla oli 5 pientä pentua mukana.

Pian gepardien näkemisen jälkeen automme sammui. Jäähdyttimen vesi oli loppunut ja veden täyttöputken korkki kadonnut. Lauma kirahveja ihmetteli tien vieressä savuavaa pakettiautoamme. Saimme toiselta autolta kyydin hienoon hotelliin, jossa odottelimme noin tunnin, että oma automme saatiin korjattua.

Lähdimme puistosta puolen päivän maissa kohti Narokia, jossa meidän piti tavata pastori Stanley yhden aikaan. Matkalla autoimme vielä muutamia mutaan juuttuneita autoja. Juuri soratien vaihtuessa taas asfaltiksi taivas repesi taas ja rankkasadetta kesti melkein Narokiin asti.

Saavuimme perille vasta neljän jälkeen, mutta jouduimme silti odottelemaan Stanleyn saapumista. Ehdimme juuri syödä hänen ilmaantuessaan paikalle. Mietimme jonkin aikaa jatkosuunnitelmia ja pyysimme kuskiltamme Nicolakselta vielä muutaman tunnin kyydin Liteiniin.

29.11.2006 22:28 GMT+3 (-0.585,35.195)

Weather UndergroundLitein*

Saavuimme Liteiniin illansuussa. Tapasimme pari Stanleyn tuttavaa, jotka saattoivat meidät majapaikkaamme. Saimme käyttöömme sairaalaan kuuluvan rakennuksen, jossa oli keittiö, tv ja takka olohuoneessa, juokseva (kylmä) vesi suihkuissa sekä kaksi leveää sänkyä moskiittoverkkoineen kunkin omassa huoneessa.

Stanley tuttavineen jäi hetkeksi tutustumaan meihin ja kuulemaan naisten kokemuksia Ruandasta. Toinen tuttavista (Jonathan, Stanleyn pomo) lähti kotiinsa ja Stanley toisen (alaisensa Davidin) kanssa saattoi meidät iltateelle läheiseen "ravintolaan".

Litein on noin 60 000 asukkaan kaupunki, mutta Suomessa taloiksi luokiteltavia rakennuksia on harvassa. Sairaalamme on OK ja pääkadun varrella on muutama matala betoninen liikekiinteistö, mutta valtaosa taloista on laudoista ja aaltopellistä kyhättyjä hökkeleitä.

30.11.2006 18:31 GMT+3 (-0.585,35.195)

Weather UndergroundEkumeniaa*

Aamulla kävimme Stanleyn kanssa aamiaisella ja tapasimme Jonathanin, joka kertoi, minkälaista kirkollista yhteistyötä he suunnittelevat ja tekevät alueella.

Yhdentoista aikaan Stanleyn kirkossa oli eri kirkkojen pastorien yhteistilaisuus. Me saimme itse esitellä itsemme, ja koska toiset lisäsivät esittelyynsä hiukan jotakin hengellistä sanomaa, piti minunkin kertoa mielipiteeni uskonnoista yleensä.

Tilaisuuteen tuli vielä joukko amerikkalaisia, jotka olivat äidin ja muiden vanhoja tuttuja. Session jälkeen otettiin valokuvia pihalla - moni paikallinen halusi samaan kuvaan ulkomaalaisten kanssa.

Lähdimme amerikkalaisten kanssa lounaalle Stanleyn kotiin. Ruoan jälkeen muiden vaihdellessa kuulumisia lähdin 21-vuotiaan Eucabethin ja hänen 9-vuotiaan sisarentyttärensä Kimberlyn kanssa lyhyelle kävelylle. Saimme vastaantulijoilta useita tiukkoja ja tutkivia katseita.

Saatoimme amerikkalaiset heidän bussilleen ja kävimme torilla ostamassa hedelmiä. Pääsimme takaisin majapaikkaamme viiden jälkeen.

01.12.2006 17:58 GMT+3 (-0.585,35.195)

Weather UndergroundPaikallisia oloja*

Aamulla odottelimme sairaalamme portilla Davidia, jonka piti tulla hakemaan meitä yhdeksältä. Vähän ennen kymmentä tuli Eucabeth, joka kertoi Davidin liittyvän joukkoomme myöhemmin.

Kävimme yhdessä aamiaisella ja suuntasimme Eucabethin sukulaisille. Siellä joukkoomme liittyi Leonard, joka lähti mukaamme oppaaksi ja tulkiksi.

Äiti ja kumppanit halusivat kiertää paikallisissa taloissa ja rukoilla niiden asukkaiden puolesta. Jakaannuimme kahteen ryhmään. Ehdimme äidin ja Leonardin kanssa käymään parissa pienessä, köyhässä talossa, kun taivas synkkeni ja rankkasade näytti lähestyvän. Tapasimme muut maantiellä, kävimme Eucabethin kanssa Salamassa lounaalla, ostimme hedelmiä kioskista ja tulimme kotiin lepäämään.

02.12.2006 21:01 GMT+3 (-0.585,35.195)

Weather UndergroundAfrican time*

Menimme aamulla Salamaan aamiaiselle. Olimme sopineet tapaavamme Leonardin siellä 9:45 ja hän saapuikin paikalle ennen puolta yhtätoista. Odotellessamme tapasimme muuan Davidin, joka kertoi, että Afrikassa pitää aina varata tunti sovitun ajan lisäksi.

Kävimme Leonardin kanssa muutamissa lähitaloissa sekä hänen kotonaan. Meidät kutsuttiin hänen luokseen vielä illalliselle. Kun kysyimme, mihin aikaan perhe yleensä illastaa, vastaus oli: "This is Africa!" Sovimme tapaavamme kuudelta.

Kävimme kotona lepäilemässä ja lueskelemassa ja palasimme illalliselle 5 yli 6. Emäntäväki pyyteli anteeksi, että ruoka ei ole vielä valmiina. Odotellessamme pastori Stanley saapui yllättäen paikalle. Ateria oli paras Afrikassa - lihakin oli mureaa ja hyvää.

Illallisen jälkeen Stanleyn pomo Jonathan tuli myös paikalle. Pastorit pahoittelivat, että olivat jättäneet meidät yksin kahdeksi päiväksi, ja tarjosivat meille kyydin kotiin.

03.12.2006 00:13 GMT+3 (-0.585,35.195)

Weather UndergroundLapset*

Afrikassa maisemat, värit, kasvit ja eläimet ovat ihan omanlaisiaan. Jännimpiä ovat kuitenkin ihmiset. Ihan tuntemattomat tulevat paiskaamaan brother-handshakea ja muutkin hymyilevät ja moikkailevat.

Lapset huutavat mzungu, mzungu ja kerääntyvät isoiksi joukoiksi vilkuttamaan ja kiljumaan: "How are you?" Kun kameran kaivaa esiin, lapset asettuvat automaattisesti koulukuvamaiseen rivistöön kuvattavaksi ja tulevat sitten kikattaen katsomaan tulosta.

03.12.2006 21:58 GMT+3 (-0.8,35.347)

Weather UndergroundSunnuntai*

Aamulla Stanley ja Jonathan tulivat hakemaan meidät ja tavaramme. Äiti ja Margareta menivät jumalanpalvelukseen Stanleyn Glory Churchiin ja minä Annelin kanssa Jonathanin kirkkoon.

Kirkossa laulettiin paljon (syntetisaattorin humppakompin ja avaruussoundien säestyksellä). Anneli piti pienen puheen ja minä esittäydyin lyhytsanaisemmin.

Palvelusten jälkeen menimme kaikki yhdessä huoltoasemalle lounaalle. Pastorit yrittivät saada meille matatua (14-paikkaiseksi minibussiksi muutettua pakettiautoa) Nairobiin, mutta ilmeisesti pääkaupunkiin oli niin paljon muitakin menijöitä, että kaikki bussit olivat täynnä.

Pääsimme yksityiskyydillä Narokiin ja sieltä matatulla Nairobiin. Pääsimme suoraan hotellimme oven eteen, jossa Dickson oli odottamassa vaimonsa Rosen kanssa. Kirjauduimme sisään ja söimme illallista yhdessä.

03.12.2006 23:22 GMT+3 (-1.1,36.02)

Weather UndergroundTiet*

Kenian infrastruktuuri taitaa olla kolmannen maailman keskitasoa. Sähköä on isoissa kaupungeissa, lanka- ja matkapuhelinverkkoja siellä täällä. Kaupunkien väliin on muodostunut - joskus ihan rakennettu - teitä.

Narokista Nairobiin lähtevä tie on vitsi. Ensimmäisten kilometrien matkalta tiestä ei löydy neliömetrin kokoista tasaista kohtaa. Vähän matkan kuluttua näkyy asfalttiakin, mutta kukaan ei aja sitä pitkin siinä olevien syvien, teräväreunaisten reikien vuoksi. Tien kummallakin puolella kulkee epämääräinen köynnös kuoppaisia ja kiemurtelevia ajouria. Vaikka maassa periaatteessa on vasemmanpuoleinen liikenne, hiekkaurilla vallitsevat viidakon lait.

Lähempänä Nairobia ylitimme vuoren. Ylöspäin matelevien rekkojen jonot olivat haastavia ohitettavia pienitehoisille, täyteen lastatuille matatuille.

Ajoneuvomme pohja oli täynnä reikiä, joista edellä ajavien pölyt tuprahtelivat sakeina pilvinä sisään. Melkein kolmen tunnin matkan aikana sai ainakin pakarat kipeiksi ja kaikki paikat täyteen pölyä.

04.12.2006 16:14 GMT+3 (-1.012,37.072)

Weather UndergroundRatsia*

Yövyimme Nairobissa siistissä Marble Arch -hotellissä. Söimme aamiaista kahdeksalta. Pääsin nopeasti selaamaan sähköpostit hitaan ja kalliin modeemiyhteyden avulla.

Dicksonin piti tavata meidät kymmeneltä pastori Peterin kanssa. Herrat saapuivatkin jo puoli yhdentoista maissa. Juttelimme noin tunnin ja lähdimme Dicksonin kanssa hänen ystävänsä autolla kohti Nyeriä. Auton nopeusmittari ei toiminut, toinen etuovi ja takakontti eivät menneet kunnolla kiinni ja heti alkumatkasta yksi renkaista piti vaihtaa.

Jonkun aikaa ajettuamme meidät pysäytettiin poliisiratsiaan, joita on maanteillä säännöllisin välein. Poliisit kertoivat, että autossamme oleva vakuutustarra kuuluu taksiin tai muuhun kaupalliseen ajoneuvoon, minkä vuoksi Dickson saa sakot emmekä pääse jatkamaan matkaa. Paikalle saapui kuitenkin isompi poliisiherra, joka kuultuaan meidän olevan lähetyssaarnaajia päästi meidät jatkamaan matkaamme ilman seuraamuksia ja pyysi meitä siunaamaan Kenian poliisia.

05.12.2006 08:03 GMT+3 (-0.445,36.958)

Weather UndergroundNyeri*

Söimme matkalla ravintolassa, jossa Dickson tapasi vanhan luokkatoverinsa. Pääsimme perille Nyerin lähellä olevaan pikkukylään vähän ennen kuutta - noin viisi tuntia arvioitua myöhemmin.

Osallistuimme Dicksonin kotikirkon rukoustilaisuuteen, ja minäkin pidin pienen puheen mukavuusalueelta poistumisesta. Joimme teet paikallisessa baarissa ja ajoimme takaisin Karatinaan, jossa yövyimme Starbucks-hotellissa.

05.12.2006 18:42 GMT+3 (-1.275,36.8)

Weather UndergroundViimeinen päivä*

Aamulla äidillä oli huono olo. Odottelimme aamiaisen jälkeen puoleen päivään ennen liikkeelle lähtöä. Hotellin ravintolan telkkarista näkyi Al-Jazeera. Matkalla Nairobiin pysähdyimme muutaman kerran ja päästimme äidin oksentamaan.

Otimme vielä Marble Archista huoneen päiväksi, jotta äiti pääsi lepäämään. Dickson järjesti minulle valmiin taksikyydin lentokentälle ja lähti kotiinsa. Söimme Annelin ja Margaretan kanssa päivällistä neljästä puoli kuuteen.

Lähdin ruoan jälkeen käymään yksin kaupungilla. Kävin internet-kahvilassa tsekkaamassa itseni sisään lennolle ja kuljeskelin hiukan lähikatuja pitkin.

06.12.2006 15:40 GMT+3 (-1.331,36.925)

Weather UndergroundPaluu Suomeen*

Pääsin kentälle hyvissä ajoin ja kaikki sujui näppärästi. Online-checkinistä ei kyllä ollut muuta hyötyä kuin että sai valita oman paikkansa. Ensimmäisellä (pitkällä) lennolla ei edes ollut juuri valinnan varaa.

22:45 lähtevän lennon boarding alkoi jo 21:15. Portilla oli uusi turvatarkastus kentällesaapumistarkastuksen lisäksi. Vasta tässä tarkastuksessa huomattiin, että käsimatkatavaroissani oli Leatherman-tyyppinen retkipuukko. Sain laittaa veitsen pienessä laukussani ruumaan.

Amsterdamissa odottelin aamulla viidestä kymmeneen Helsingin-koneen lähtöä. Suomeen päästyäni olin aika väsynyt - olin valvonut yli 30 tuntia.

08.12.2006 12:50 GMT+2 (60.2179,24.7737)

Weather UndergroundKuvia*

Koska Keniassa viestintämahdollisuudet olivat kovin rajalliset, pääsin siirtämään matkablogin tekstit nettiin vasta Suomeen palattuani.

Myös kuvia matkalta löytyy kuvagalleriasta.