16.12.2005 11:17 GMT-5 (-12.071553,-77.047119)

Weather UndergroundValmisteluja*

Illalla Liman kaupunkikierroksen jälkeen lähtee lento Bonairelle, jossa pääsemme lepäilemään Perun-matkan jälkeen. Meidät voi viikonlopun aikana ehkä bongata jostakin saaren webcameista.

17.12.2005 04:14 GMT-4 (12.17165,-68.2883)

Weather UndergroundCaptain Don's*

5 hengen ryhmämme lisäksi lennolta Limasta Amsterdamiin ei jäänyt muita matkustajia Bonairelle. Meillä kahdella oli vastassa valmiiksi varattu kuljetus, joka vei meidät Captain Don's Habitat -hotelliin. Tytöt lähtivät toisella taksilla Divi Flamingoon. Hotellimme vastaanotossa yövartija Edgarilta kului pitkä aika löytää nimemme listasta ja antaa meille avaimemme, rantapyyhkeet ja tallelokeron ovi. Apulaisen muistutuksen ansiosta saimme myös tervetuliaisdrinkkiliput.

Asetuimme huoneeseemme, tarkistimme merinäköalan ja selasimme lentokentältä nappaamiamme aktiviteettiesitteitä aamuneljään.

17.12.2005 13:02 GMT-4 (12.150420,-68.2747)

Weather UndergroundKralendijk*

Aamulla söimme hotellin ulkoilmaravintolassa aamiaisen, johon kuului mm. itse tuoreista appelsiineista puristettu mehu.

Otimme taksin toiseen hotelliin, josta varasimme pari snorkkeliretkeä ja vuokrasimme polkupyörät. Pyöräilimme takaisin habitaatillemme ja kävimme hyppimässä laiturilta 27-asteiseen, täydellisen kirkkaaseen veteen.

Otimme oluet rannalla ja Samuel yritti hankkia Wi-Fi-yhteyttä Palmiinsa. Habitatin nettiyhteyksissä oli kuitenkin häiriötä, jota ei saatu korjattua, koska yhteyden tarjoaja oli poissa saarelta.

17.12.2005 18:49 GMT-4 (12.150420,-68.2747)

Weather UndergroundEläimet*

Saarella on tosi paljon iguaaneja, jotka tykkäävät lekotella auringossa, mutta säikähtäessään viilettävät lähimpään piiloon uskomatonta vauhtia.

Habitatin rantaravintolan pöydistä voi myös seurata eri värisiä ja kokoisia kaloja, kun ne tulevat esittäytymään isoina ja pieninä parvina. Suurimmat ensimmäisenä päivänä näkemämme fisut olivat noin 1,5-metrisiä.

Linnut (lähinnä kolibrit ja tiaisten tapaiset siivekkäät) laulelevat aamuvarhaisesta iltamyöhään erilaisia sävelmiä. Ravintoloiden lähettyvillä ja usein sisälläkin on puluja. Bonaire taitaa myös olla maailman suurimpien flamingoparvien koti.

18.12.2005 02:50 GMT-4 (12.15168,-68.27805)

Weather UndergroundBeach Bar*

Olimme sopineet tapaavamme tytöt yhdeksän aikaan, joten lähdimme kuuden maissa etsimään ruokapaikkaa. Ensisijainen kohteemme - majakka - oli kiinni ilman selityksiä, joten päädyimme brasilialaiseen pihvipaikkaan, jossa oli BBQ-ilta ja ilmainen viinilasi ruoan kanssa. Juuri, kun olimme tilanneet, tytöt liittyivät yllättäen seuraamme. Olivat olleet menossa viereiseen kalaruokapaikkaan ja huomanneet meidät.

Söimme erinomaiset ateriat, jotka grillattiin meille pihalla silmiemme alla. Tytöt pääsivät nukkumaan hyvissä ajoin, ja me jäimme istuskelemaan laituribaariin, jossa aloitti yhdeksältä rytmikäs livebändi.

Jo ennen livemusiikin alkua oli hämmentävää katsoa parin kilometrin päässä olevalle lentokentälle pimeässä täysin hiljaa laskeutuvia lentokoneita. Pelkät tummaa taivasta vasten näkyvät valot näyttivät siltä, kuin paketti- ja kuorma-autoja olisi ajanut alas pitkää ramppia pitkin.

Kauempaa rannalta kuuluvan musiikin lähdettä etsiessämme törmäsimme stadioniin ja pienen punnerruksen jälkeen katsoimme hetken paikallista jalkapalloa aidan päältä. Etsimämme musiikki paljastui tulevan tyhjän ravintolan tavallista isommista kaiuttimista.

18.12.2005 15:23 GMT-4 (12.162,-68.294)

Weather UndergroundKuin kalat vedessä*

Sunnuntaiaamuna meidät haettiin habitaatistamme Sail Snorkel -retkelle. Lähdimme merelle 25 vuotta vanhalla terästrimaraanilla norjalaisen kapteenin, tämän trinidadilaisen vaimon ja kahden pojan sekä hollatilaisen pariskunnan ja jenkkimiehen kanssa.

Snorklasimme ensin pitkin Klein Bonairen rantaa pitkin kulkevan merivirran mukana noin tunnin ajan. Vesi oli lämmintä ja todella kirkasta, kaloja ja korallia valtavasti. Näimme myös kilpikonnia, rauskuja yms. hauskoja otuksia. Saimme kunnollisen opastuksen ja hyviä vinkkejä snorklaukseen, joten kokemus oli täysin erilainen kuin aiemmat "tossa on maski - snorklaa" -tyyppiset kokeilut.

Veneilimme hieman lisää ja snorklasimme uudelleen. Retkeen kuului lounas, kaikki drinkit ja varusteet. Palasimme Habitatiin kahden jälkeen iltapäivällä väsyneinä ja onnellisina - ja saimme internet-yhteydenkin toimimaan.

18.12.2005 22:24 GMT-4 (12.15168,-68.27805)

Weather UndergroundSunnuntai-ilta*

Tytöt tulivat käymään hotellillamme ja lähdimme yhdessä syömään. Kävimme siistissä Salsa-ravintolassa, jossa taustamusiikkina oli kyllä latinorytmien sijaan amerikkalaisia joululauluja. Sunnuntai-ilta vaikutti selvästi lauantaita vilkkaammalta.

Juuri syömästä lähtiessämme noin puolen minuutin mittainen sade kasteli tiet sopivasti niin, että pyörämatkalla sai vaatteet ja naaman kuraan. Habitatilla oli 20.30 alkaen diaesitys Bonairesta - ehdimme sopivasti nähdä viimeisen kuvan ja lopputekstit. Esitystä seurannut keskustelu oli kyllä ihan mielenkiintoinen. Kävimme vielä baarissa nauttimassa tervetuliaisdrinkit ja juttelimme parin nuoren jenkin kanssa villiaaseista.

19.12.2005 17:28 GMT-4 (12.22,-68.39)

Weather UndergroundWashington*

Heräsimme aamulla hyvissä ajoin pariinkin kertaan, mutta lepuutimme vielä hetken silmiämme ja havahduimme vasta siivoojan koputukseen puoli kymmeneltä. Ehdimme juuri ja juuri käydä Rinconissa ostamassa vähän evästä ja pääsimme puiston portille 11.53. Sinne ei pääse pyörällä puolen päivän jälkeen, ja pois on tultava ennen viittä. Portinvartija epäili, että emme selviäisi 24 km reitistä ajoissa, mutta päästi meidät kuitenkin sisään.

Puistossa oli paljon kaktuksia, iguaaneja ja pikkulintuja, muutamia flamingoja ja villiaaseja. Aasit ovat vekkuleita otuksia - ihan aasin näköisiä, mutta metrin korkuisia ja ketteriä kuin kauriit.

Söimme evästä, otimme vähän kuvia ja uimme meressä. Palasimme reitiltä kolmelta, mutta pyöriemme liian matalat satulat olivat imeneet voimamme tehokkaasti. Ostimme juotavaa puiston toimistosta ja uudelleen Rinconista ja lepäilimme hiukan, mutta paluumatkalla Kralendijkiin oli pakko taluttaa pyörät ylös isoa mäkeä.

Palasimme Habitatiin puoli viideltä, kävimme suihkussa ja nukuimme tunnin.

19.12.2005 22:29 GMT-4 (12.162,-68.294)

Weather UndergroundNight Snorkel*

Ansaitun päivälevon jälkeen otimme kuvia laskevasta auringosta ja lähdimme seitsemäksi yösnorklaamaan. Tällä kertaa opastus oli taas tyyliä "tässä on kamat - mennään", mutta edellispäivän oppien avulla saimme naamarit säädettyä. Reittimme kulki paikoin todella kapeista väleistä, ja ajoittain paikoista, joissa alla olevan korallin yli pääsi vain ison aallon avulla. Merenkäynti oli aika kovaa, ja aaltojen virtaukset heittelivät meitä edes takaisin.

Näimme ison hummerin, joka hermostui Samun yrittäessä ottaa siitä kuvaa, paljon pikkukaloja sekä muutaman tosi ison - ehkä 130-senttisen - vonkaleen, jotka tulivat saalistamaan pienempiä kaloja lamppujemme valossa. Meitä vastaan hyökkäsi parvi silakan kokoisia kaloja, jotka uivat kovaa vauhtia päin maskejamme ja yrittivät purra joka paikasta. Onneksi niillä ei ollut oikeita hampaita, joten puremat eivät sattuneet, eikä niistä jäänyt jälkiä.

Tulimme takaisin rantaan jo vähän kahdeksan jälkeen, mutta jo reilu tunti siinä merenkäynnissä riitti varsinaiseksi seikkailuksi.

20.12.2005 13:38 GMT-4 (12.1333,-68.280)

Weather UndergroundNolla aamua*

Söimme viimeisenä aamuna vielä Habitatin aamiaiset. Pyöräilimme poseeraamaan webcamille ja kiertelimme kaupoissa ostamatta juuri mitään. Mikke kävi postissa ostamassa postimerkkejä, vaikka siellä joutuikin jonottamaan.

Palautimme pyörät ja saimme taksin Habitatille - tulimme perille 11.57. Otimme pikaiset suihkut ja luovutimme huoneemme melkein ennen puolta päivää.

Saimme kyydin kentälle, jossa tsekkasimme tavaramme lennolle ja istahdimme kirjoittamaan kortteja. Miken ostamat merkit olivat vain menneet matkatavaroihin...

21.12.2005 13:40 GMT+2 (60.2179,24.7737)

Weather UndergroundKotiin*

Lähtömme Bonairelta myöhästyi tunnin. Kentällä ei ollut juuri mitään tekemistä - surffasimme Samun palmilla tietoa Microsoftin Octopus-veneestä, jonka tytöt olivat nähneet rannassa aamulla.

Koneessa vieressämme istui suunnilleen ikäisemme espanjalainen juristi, joka asuu ja työskentelee Equadorissa. KLM:n palvelu oli aika tylyä eivätkä leffatkaan erityisen hyviä.

Amsterdamin kentällä Etelä-Amerikasta tulevia matkustajia odotti tietenkin huumekoira, mutta se ei haukkunut Miken laukussa olleita kokalehtiä. Tullin sedätkin kyselivät lopullista määränpäätä ja matkakumppaneita.

Schipholillakaan ei ollut neljän tunnin aikana oikein muuta tekemistä kuin kierrellä kauppoja. Tytöt sentään keksivät riittävän selkeiden vihjeiden avulla ratkaisun Amantanilta asti pureksittuun Uutta muttei vanhaa -aivopähkinään.

Lähdimme Amsterdamista hiukan myöhässä ja saavuimme Helsinki-Vantaalle 13.30 eli melko tarkkaan 24 tuntia Karibian lämmössä heräämisemme jälkeen.

29.12.2005 16:22 GMT+2 (60.2179,24.7737)

Weather UndergroundKuvat*

Bonairen kuvia löytyy galleriasta. Valitettavasti vedenalaista kuvausta pitää vielä opetella...